Schoolontwikkeling

Als school zijn we voortdurend in ontwikkeling. We moeten blijvend aansluiten bij de wettelijke kaders. Daarnaast willen we ons onderwijs voortdurend verbeteren. Dat realiseren we aan de hand van ons schoolplan. Dat is een plan waarin we vastleggen waaraan we een periode van vier jaar gaan werken. Het actuele schoolplan heeft betrekking op de periode 2023-2027. Zeven thema’s krijgen daarin aandacht. U ziet ze (in het kort) hieronder staan.

#1 Samenwerking en vakmanschap

Als leerkrachten werken we samen aan onze kennis en kunde. U zou het kunnen zien als een combinatie van teamwork en persoonlijke ontwikkeling. Daarbij willen we onze expertise versterken op twee punten: leerkrachtvaardigheden en omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag.

#2/3 Vorming en toerusting

Twee thema’s zijn gericht op de vorming en toerusting van resp. leerlingen en leerkrachten. Hoe moeten we vanuit onze identiteit staan in de maatschappij? Hoe leren we respectvol om te gaan met andersdenkenden? Hoe kunnen leerlingen en leerkrachten hierin worden gevormd c.q. toegerust? Het krijgt alle aandacht bij de ontwikkeling van school en onderwijs.

De ontwikkeling van onze expertise is een mooie kans voor teambuilding.

#4 Ondersteuningsstructuur

Leerlingondersteuning binnen en buiten de groep: dáár draait het om bij dit thema. We werken onder meer aan een gedegen beleidsdocument voor de zorgstructuur. Daarnaast versterken we ons beleid op het gebied van onder meer positieve groepsvorming, differentiatiebeleid, sociaal-emotionele ontwikkeling en meer- en hoogbegaafdheid.

#5 Brede ontwikkeling

Leerlingen ontwikkelen zich tot personen die straks zelfstandig hun plaats kunnen innemen in de maatschappij. Dat vraagt om een veelzijdige en brede ontwikkeling. We kiezen daarom bij verschillende vakken (andere) lesmethoden en leerlijnen die deze ontwikkeling ondersteunen. Van Engels tot muziek en van verkeer tot aardrijkskunde.

#6/7 Personeel en kwaliteit

Een helder personeelsbeleid en planmatige kwaliteitszorg. Dat zijn thema’s die minder zichtbaar zijn in de klas, maar wél van groot belang. Ze dragen bij aan de professionele inrichting van organisatie en onderwijs. Aan rust, regelmaat en reinheid – ook achter de schermen.